NAŠI PARTNEŘI:
- Úvod
- AUTOSERVIS
- PNEUSERVIS
Pneuservis
V našem autoservisu Vám poskytneme kompletní služby pneuservisu, prodej nových pneu všech značek.
Nevědomost a riskování při jízdě autem můžou mít neblahé následky. Mnozí z nás si poví, že přezouvat mírně ojeté zimní pneumatiky za letní nemá cenu a snaží se tak ušetřit náklady za přezouvání. Proč je ale tato volba nebezpečná a je doporučeno přezouvat sezónní pneumatiky?
Nejdůležitější položkou je bezpečnost a existuje několik faktorů, které ovlivňují bezpečnost jízdy na zimních pneu v létě.Zimní a letní pneumatiky se neliší jenom v hloubce a tvaru dezénu, ale také v složení směsi, ze které je pneumatika vyrobena.
Na suché vozovce mají zimní pneumatiky obecně delší brzdnou dráhu než letní. Rozdíl se pohybuje od 3 do 6 metrů při rychlosti 100km/h. Tento rozdíl se zvětšuje s rychlostí a rostoucí teplotou, která je v létě podstatně vyšší než v zimě. Protože běhoun zimní pneu má více hlubokých drážek, její styčná plocha je skoro stejně velká jako u letní pneumatiky a proto větší průměr zimní pneumatiky neznamená, že se zvětšil i kontakt s vozovkou. Jelikož se drážky nemají na suché vozovce o co opřít, zhoršuje se ovládání auta zejména v zatáčkách a ve vyšších rychlostech a v krizové situace tak mohou vyústit v nehodu.
Je potřeba si uvědomit, že pokud je teplota vzduchu 30°C, teplota vozovky stoupá na 50°C. Směs, ze kteréje zimní pneumatika vyrobena je upravena pro teploty pod nulou. Ne nadarmo se přezouvá, když teplota klesne pod 7 stupňů.Vysoké teploty pak mají za následek to, že směs kvůli vyššímu podílu siliky nemá funkci, kterou mít má a začne ztrácet přilnavost. Tím se samozřejmě rychleji opotřebovává. V letním období se opotřebení dezénu zvyšuje zhruba o 20 % oproti zimním měsícům. Takhle namáhané kola můžou selhat i ve chvílích jako je jízda na dovolenou nebo při cestování za vyšších rychlostí.
Změní se i styl jízdy, která bude hlučnější než na letních pneumatikách. Vyšší valivý odpor se podepíše na vyšší spotřebě paliva.„Pneumatika se podílí zhruba na pěti, v některých případech až na deseti procentech, celkové spotřeby paliva. Větší valivý odpor pneumatiky přirozeně zvyšuje i spotřebu vozu. Je důležité si uvědomit, že vyšší spotřeba znamená také více zplodin a negativní dopad na životní prostředí,“.
Protože přezouvání do letních pneumatik není dáno zákonem, je možné se řídit změnou počasí. Stabilní teploty nad 7°C jsou jasným ukazatelem, že je čas přezout do letních pneumatik. Pokud neočekáváte silné krupobití nebo přívalové deště po celé léto, skutečně doporučujeme nepodceňovat letní přezouvání a dojíždění zimních pneu nechat v nouzové situaci maximálně na první jarní a podzimní období.
Sezónní přezouvání, výběr vhodných pneumatik, spolu s pravidlem, že provozní životnost pneumatik se doporučuje maximálně 6 let, může výrazně zvýšit bezpečnost Vaší jízdy.
Výměna pneumatik
Provádíme výměnu letních a zímních pneumatik za nové u všech značek aut osobních i dodávkových včetně důkladného servisu.
Proč měnit pneumatiky na letní?
- Komfortnější jízda.
- Kratší brzdná dráha oproti zimním pneumatikám.
- Lepší jízdní vlastnosti za povětrnostních podmínek
Naše služby
- Výměna pneumatik za zimní či letní.
- Vyvážení pneumatik - pro prodloužení životnosti a pohodlnější jízdu.
- Výměna ventilů - zajištění vzduchotěsnosti pneumatik
- Opravy defektů pneumatik
- Huštění pneumatik - pro prodloužení životnosti, bezpečnosti a snížení spotřeby.
Pokud máte zájem o výměnu pneumatik ve vašem autě, tak neváhejte nás navštívit v našem autoservisu v Českých Budějovicích. Vaše dotazy také rádi zodpovíme na telefonním čísle 603 103 420 nebo na emailu extreme.info@centrum.cz .
Vysvětlení parametrů a značek na pneumatikách
příklad | parametr pneumatiky | definice parametru |
175 | šířka | udává šířku pneumatiky v milimetrech |
60 | výška | udává poměr výšky pneumatiky k šířce, uvedena v % |
R | typ konstrukce | R = radiální, - (pomlčka) = diagonální |
15 | průměr | udává vnitřní průměr pneumatiky (= průměr disku), uveden v palcích |
85 | index nosnosti | udává index nosnosti pneumatiky |
H | rychlostní symbol | udává maximální rychlost, při které je pneumatika schopna nést zatížení, odpovídající indexu nosnosti |
TL/TT | duše | tubeless (bez duše) nebo tubetype (s duší) |
M+S | období | mud + snow, pneumatika určená pro špatné podmínky, bláto a sníh |
nesměrový sym. | dezén | nesměrový symetrický dezén je starší, klasický dezén, lze pneumatiky měnit i otáčet |
směrový symetr. | dezén | směrový symetrický na rozdíl od předchozího musí být nasazen správným směrem, ale také lépe vede vodu |
asymetrický | dezén | nejnovější typ, nutné dbát na správnou stranu, má vnitřní, střední a vnější zónu (každou se svým vlastním složením pro ideální výkon) |
BSW | bočnice | black sidewall – černá bočnice |
OWL | bočnice | outlined white letters – bílé obrysy písmen |
SW | bočnice | small whitewall – bočnice s bílým pruhem |
WW | bočnice | whitewall – bílá bočnice |
Symbol | km/h |
B | 50 |
C | 60 |
D | 65 |
E | 75 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | >270 |
Z | 300 |
ZR | >300 |
Co říká zákon?
Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:
1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
... a zároveň ...
2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Co to vlastně znamená?
Předně to znamená to, že není bezpodmínečně nutné mít zimní pneumatiky v období od listopadu do dubna. Pokud neplánujete vyjíždět, jestliže je venku souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, zimní pneumatiky mít nemusíte. Avšak pokud venku takové podmínky panují nebo se dají alespoň předvídat, nemůžete vyjet, pokud nemáte přezuto. Vše tedy záleží na vašem uvážení.. Dávejte si však pozor na značku zimní výbava, která na vybraných úsecích zavádí bezpodmínečnou povinnost zimních pneu.
Ptáte se proč?
Jedná se o kompromis mezi pevně stanovenou dobou, kdy musíte mít obuté zimní pneumatiky a povinností žádnou. Podobnou regulaci mají i například v Německu nebo Rakousku. Pokud vyrážíte do zahraničí, určitě vás budou zajímat povinné zimní pneumatiky v Evropě.
Není tedy nutné přezouvat hned 1.11., když je venku teplota vysoce nad nulou a stejně tak je možné přezout na letní klidně týden, dva před koncem zimního období, když předpověď počasí bude příznivá. Pokud jste velmi sváteční řidiči a víte, že jezdíte autem jen kolem Brna a bude vám jedno, zda pro velký nákup pojedete v pondělí nebo v pátek, pak nemusíte přezouvat vůbec. Pokud ovšem opravdu počkáte, až cestáři silnici uklidí a pojedete tak, aby jste se vyhnuli i ranním námrazám.
Mgr. Stanislav Huml, dopravní expert
Taková úprava je zde tedy z důvodu, aby se nepokutovalo ke konci povinného období při 20°C za ježdění na letních pneumatikách, což by bylo proti zdravému rozumu.
Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu.
Web Policie ČR
Je možné mít zimní pneu jen na jedné nápravě?
Není. Zákon jasně stanoví, že vozidla s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg musí mít zimní pneu na všech kolech. Pokud jezdíte spíše výjimečně a chcete ušetřit, doporučujeme spíše celoroční pneumatiky. Vyjímku tvoří vozidla s hmotností převyšující 3500 kg, které musí mít zimní pneumatiky "pouze" na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly.
Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
Zákon také odlišuje minimální hloubku dezénu zimních a letních pneumatik - pokud jsou tedy nepříznivé povětrnostní podmínky viz. výše, je třeba mít dezén zimních pneumatik minimálně 4mm (u vozů nad 3,5t 6mm). Zákon se však nepoužije na rezervu, tu v případě nouzového dojetí samozřejmě můžete mít letní.
Motorky, mopedy, přívěsy, traktory,..
Zákon stanoví povinné zimní pneumatiky pouze pro vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob nebo dopravu nákladu. Nevztahuje se tedy na na motorky a podobná vozidla s méně než 4 koly. Povinné zimní pneumatiky jsou pouze pro osobní vozidla kategorie M a N - pro další informace se podívejte na přílohy k zákonu 56/2001 Sb..
Značka zimní výbava
Značka zimní výbava byla uvedena už v roce 2008, kdy označovala úseky, kde musíte povinně od 1. listopadu do 30. dubna mít na autě zimní pneumatiky. Tento účel také plní i dnes, kdy platí povinnost zimních pneumatik plošně. Na rozdíl od ní značka stanovuje zimní "gumy" bezpodmínečně, tedy za každého počasí bez ohledu na stav vozovky.
Ale pěkně popořádku ...
K čemu jsou dobré zimní pneumatiky?
Na úvod pro vás máme jedno ilustrační video, které ukazuje rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou na sněhu
Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7°C. Mají mnohem lepší trakci na sněhu a ledu i než ty nejlepší letní pneumatiky, jak ostatně jde vidět na videu výše. Hůře se však chovají na suchých a mokrých vozovkách. Zimní pneumatiky jsou podle zákona označovány M+S - toto označení mají většinou i celoroční pneumatiky, proto je možné v zimním období i ty - musí však splňovat minimální hloubku dezénu viz. výše.
Pojišťovna nemusí škodu způsobenou na letních pneumatikách proplatit
Jezdit v zimě na letních pneumatikách při zhoršených klimatických podmínkách je risk nejen kvůli možné pokutě, ale také kvůli možným škodám, které vám pojišťovna nemusí proplatit. Z rozhodnutí Nejvyššího soudu 23 Cdo 1660/2014 ve sporu pojišťovny Allianz s majitelem vozu o 200 tisíc Kč soud rozhodl tak, že nevhodné pneumatiky ve smyslu Zákona o provozu na silničních komunikacích jsou důvodem nezpůsobilosti vozidla k provozu na pozemních komunikacích i přes to, že má platnou STK. Potvrdilo se tak to, že pojišťovna může plnění nejen zkrátit, ale také zcela odmítnout.
Pro ty, kteří si myslí, že přezouvat nebudou a přitom budou jezdit stále a za jakýchkoliv podmínek jedno varování. Pojišťovny se budou legitimně zajímat o o stav pneumatik při všech dopravních neodách v zimním období. Krácení plnění za vzniklou škodu bude pak zcela legální a v souladu s pojistnými podmínkami.
Mgr. Stanislav Huml, dopravní expert
To také potvrzuje metodik likvidace škod z autopojištění Allianz:
Je to tak, setkáváme se bohužel ročně s desítkami škod, které kvůli sjetým gumám musíme regresovat. Klienti totiž stále podceňují fakt, že sjeté, nebo nevhodné obutí může zásadně ovlivnit nejen samotný vznik škody, ale i rozsah jejích následků. Mezi nehodami, které jsme museli regresovat, byla bouračka klienta, který vyrazil v prosinci na hory na letních pneu. Údajně proto, že bylo sucho. Přes víkend však napadl sníh a on při cestě zpět havaroval.